Simen Holvik tatt ut til EM 24-timers i Verona

Vår egen Simen Holvik har hatt en imponerende 2019-sesong. De som har fulgt med vet at han har hatt en fin utvikling de siste årene, men denne sesongen har vært noe for seg selv. Under 24-timersløpet i Gloucester vant han som kjent suverent med 253,140 km. Dette er mindre enn 5 km bak norsk rekord og det sier litt om nivået Simen har klatret til. Som et resultat av suksessen har Simen blitt tatt ut til EM 24-timers i Verona som arrangeres i september 2020. Vi har tatt en prat med Simen for å få et bedre innblikk i hva som ligger bak suksessen.

Simen med støtteapparat etter imponerende 253 km i Gloucester 24 timers

Hvordan føles det å være tatt ut på landslaget?

– Etter 253.14 løpet i Glocuhester i november så klatret jeg opp på 15. plass på verdensrankingen for 2019. Tredje beste distanse av en nordmann noensinne. Visste etter det løpet at jeg skulle bli tatt ut, men det er alltid godt å få det «svart på hvitt». Det var en kjekk mail å få fra sjefen i Ultraløpsutvalget. Har alltid følt at mitt potensialet ligger i 24 timers løping. Var fantastisk da jeg klarte 240 km kravet. En drøm som gikk i oppfyllelse, og en bølge av følelser etter alt som har skjedd i 2019.

Hvilke ambisjoner har du for EM?

– I 2018 (EM arrangeres hvert 2. år), så ble løpet vunnet på 265.419 km (av Andrzej Radzikowski, Polen ). I VM 2019 ble seieren tatt på 278.972 av Aleksandr Sorokin fra Litauen. Nivået har økt siden 2018. Vanskelig å si noe om plassering; men målet mitt er 265 km. Om det holder til medalje gjenstår å se.

Hvilken trening ligger bak fremgangen du har hatt spesielt i år?

– Treningen er avkastning etter tidligere år. Har trent jevnt og godt i mange år, men ble nok noe mer fokusert i 2018 med tyngre maratonspesifikk trening. I 2019 har jeg kjørt på som før, og prøver å ligger på omkring 160 km i uken.

Har fremgangen kommet overraskende på deg eller er dette et uforløst talent?

– «Trening virker». Jeg tåler mye trening, og er i tillegg sterk mental. I tillegg er jeg litt kokko. Det hjelper når man skal løpe rundt og rundt i 24 timer.

Hvilke treningsprinsipper er viktigst for deg?

– Størstedelen av treningen er rolig, og da snakker vi om pratetempo. Med sekk på ryggen til jobb. Har i tillegg en tempoøkt, en intervall og en langkjøring. Trener styrke to ganger i uken med fokus på balanse og styrke i setemusklene. Fullt fokus på kvalitetsøktene. To ganger i uken tar jeg også massasje. Dette er ekstremt viktig når man løper 160 km i uken. En runde med Thai sportsmassasje og en dag med Napraprat.

Det er fristende å dra paralleller til de mer profesjonelle utøverne i Norge når vi ser på treningsmengden til Simen. Selv om ultraløping kanskje ikke har samme status som for eksempel 1500m, krever det likevel noe helt spesielt for å holde internasjonalt nivå. Simen har en travel hverdag med familieforpliktelser og full jobb. Dette hindrer han ikke å opprettholde treningsnivået, og for han er struktur helt avgjørende.

– Som enslig tobarnsfar, så hjelper det å ha treningsrom i kjelleren med mølle. Dessverre så har jeg sjeldent mulighet til å være med på GTI fellesøktene, men løper alltid med GTI i hjertet. Blir mye trening, i tillegg til full jobb og barn. For meg er det viktig at det er struktur og at de øktene jeg tar gjøres med kvalitet. I tillegg løper jeg når jeg skal et sted. Har troen på mange korte turer, istedenfor noen få lange.

Fellesøktene passer ikke alltid inn, men tilhørigheten til GTI er likevel viktig for Simen

Hvilke tips har du til andre løpere?  

– Kjøp inn 10-15 ulike par med sko av ulike merker og drop, og ruller disse slik at føttene får ulike opplevelse. Sett deg noen mål som er hårete. Søvn er viktig. Det er under søvnen at du tar effekten av den nedbrytende treningen. Stress ned. Spis sundt og godt.

Simen deler gledelig av sin kunnskap og erfaringer. Treningsprogrammet hans viser åpenbart en stor treningsglede, men også en strukturert tilnærming for å oppnå resultat.

Simen har et eget treningsprogram han følger. Han påpeker at han fremdeles er i en opptreningsperiode etter flere harde konkurranser.

Etter alt han har oppnådd bare i år kan man spør seg om det er mulig å møte et slags metningspunkt. Det virker i alle fall ikke som vår høyreiste venn har kommet dit enda. Det er et spennende 2020 i vente og i følge Simen selv er det 3 hovedmål for sesongen:

  1. 100 miles i London der målet er å klare landslagskravet på 100 km (som er sub 7). DET er hårete.
  2. EM i September
  3. Desert Solstice i Dessember i Arizona. Det er der rekorder settes. Dersom EM ikke går fort (mye folk etc. etc.) så skal jeg ta rekorder der i desember
Simen inn til en sterk 3. plass under årets Lysefjorden rundt

Det har vært utrolig moro å følge Simen i hans utvikling. Han beskriver selv hverdagslivet med forpliktelser nærmest som en forutsetning heller enn en utfordring for fremgangen:

– Det er veldig fornuftig/bra at jeg har full jobb og familie. Hvis ikke så hadde jeg nok løpt 300 km i uken og mest sannsynlig blitt skadet. Tror min grense nå er omkring 200 km per uke. Var på det nivået noen uker i 2018. Planen er å ligger på 200 km hver uke.

Etter det vi vet har vært et krevende 2019 for Simen er det spesielt å se på det han har oppnådd. Hans innstilling til både trening og hverdagsliv er noe vi alle kan lære av. GTI friidrettsklubb er stolt over å ha en så flott idrettsutøver i klubben. For Simen gjelder det nå bare å stå på videre inn mot en svært spennende 2020-sesong. Vi er klar til å følge med videre!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere liker dette:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close