Med 44 blå GTI-løpere og 3 lag viste vi nok en gang godt igjen i Oslos gater lørdag 13. mai. Sammen skulle vi konkurrere med over 3000 påmeldte lag over distansen på 18.610 m fordelt på 15 etapper. Tradisjonen tro hadde brorparten av våre løpere flydd inn til hovedstaden fredag, sannsynligvis utelukkende for å få en optimal oppladning til deres etappe neste dag. Vi var for andre året på rad innkvartert sentralt ifht Bislett på hotell Scandic St.Olavs gate.
På lagmøtet på hotellet kl. 11.00 lørdag tok Angelina og Tor ansvar for roe nervøse førstegangsreisende, dele ut startnummer og for å si litt om transport til etappestart, oppvarming og vekslingsteknikk. Etter at de obligatoriske lagbildene var tatt, ønsket vi hverandre lykke til og avtalte felles transport med løpere som skulle løpe samme- eller etapper i nærheten av hverandre.
Kvinnene våre er spydspissen i GTI, og det eneste laget som hadde blitt funnet verdig en plass i eliteklassen. Med flere av de beste løperne indisponible (Elise, Lene mfl) var det knyttet stor spenning til om man kunne berge plassen i klassen til neste år. Det gikk dessverre ikke. Man klarte å løpe seg opp fra 20. til 18. plass, men plassen i eliteklassen sto ikke til å redde. Nivået i denne klassen er skyhøyt, og tatt i betraktning modenheten til våre supre damer er det virkelig imponerende at de tross alt ga ungjentene god motstand. Vi er nødt til å trekke frem debutanten, Jannicke Østlid, som løp den 600 m lange 9. etappe på 1.55, et resultat som ga 3. plass på etappen med en snittfart på 3.02 per km!! Det positive med å rykke ned er at man frem mot neste år kan senke skuldrene og konsentrere seg om å slå kraftig tilbake neste år. Med alle de beste på plass er ikke uttakskomiteen i tvil om at jentene har potensiale til igjen å kjempe seg opp i eliteklassen. Tiden til jentene ble 1.08.38.
Vi klarte i år å stille to lag i menn senior. Gutta på førstelaget hadde i vår snakket om muligheten for opprykk til eliteklassen. Dette var en ambisjon som man etter hvert begynte å tvile på ettersom vi innså at vi kom til å mangle flere av de beste løperne våre (Ragnar, Ørjan, Erlend S m.fl). Førstelaget endte til slutt på en respektabel 9. plass av 33 fullførende lag med tiden 57.22. Her er det mange flotte prestasjoner som kan trekkes frem, men vi har lyst til å nevne spesielt sprinterne våre Rasmus og Glenn som begge hadde 3. beste etappetid i klassen og virkelig leverte varene. At Bjørnar leverte samme plassering på sin etappe, og senere løp bare 13 sek svakere enn Erlend på 10. etappe vitner om at han er i ferd med å finne godformen og sannsynligvis vil bli gitt større oppgaver neste år. Den vanskelige 8.etappen landet til slutt på Per Sigurd. Med tiden 4.38, og en snittfart på 2.33 var han bare 10 sek bak en så god løper som Sindre Bergseth på Skjalg. Med bare 1.15 opp til den gjeve 3. plassen som gir opprykk, er vi ikke i tvil om at gutta kommer til å reise kjerringa og bli med jentene opp i det ypperste selskapet etter neste års stafett.
Også 2. laget leverte flere gode enkeltprestasjoner, men naturlig nok var ikke bredden i laget god nok til å klatre høyere på resultatlisten.
Tilbake på Lorry samlet vi oss på sedvanlig vis til øl, mat og resultatonani. Der var det stort sett kun smilende GTI-ansikter å se. En øl eller 5 og en dusj senere var vi kl. 19 samlet for felles avgang til ærverdige Gamle Rådhus. Her ble vi servert en deilig 3 retters middag, tale fra Tom Erik som treneres stedfortreder og en ekstra hyllest til GTI fra Jan Erik Christiansen. Festen fortsatte utover de lange nattetimer for noen, mens andre valgte å gi seg før eller etter det obligatoriske besøket på Sky bar på Grand hotell.
Søndag skal det ha blitt observert flere ulike GTI-grupperinger på Bygdøys mange grustier, da man selvfølgelig måtte gjøre unna langturen på morgenkvisten denne søndagen.
Vi tar med oss mange gode opplevelser fra denne helgen i Oslo, både sportslig og sosialt. Det har vært diskutert om holmenkollstafetten skal være et prioritert arrangement for klubben fremover, men stemningen på årets tur levner lite tvil om at interessen for en ny tur neste år er udiskutabel.
Tom Erik Halvorsen/SU