Løpsøkonomi

Hvor fort vi klarer å forflytte oss i en mer eller mindre lang konkurranse er avhengig av flere faktorer. Løpsøkonomi er en av dem. Men hva er det? Og hvordan kan vi påvirke den?

 

Om man tenker seg to løpere med samme kroppsvekt, samme O2-opptak og samme mentale styrke, er det da gitt at de kommer likt til mål? Den avgjørende faktoren vil da være om de også har samme løpsøkonomi. Om den ene løperen trenger mindre energi/oksygen (bensin) for å forflytte seg i samme fart som den andre, ja da er sannsynligheten stor for at seieren er sikret. Løpsøkonomien er altså evnen til å forflytte seg i forhold til hvor mye drivstoff vi bruker.

 

For å bedre denne faktoren er det aller viktigste å løpe mye! Dess mer vi løper, dess bedre blir løpsøkonomien. Men så kan vi hjelpe litt ekstra til gjennom å skreddersy økter. Å legge inn noen stigningsløp på slutten av langturen er noe alle bør gjøre ukentlig. Å løpe motbakkeintervaller vil styrke viktig løpsmusklatur, trappedrill likeså, slik at vi etter hvert anstrenger oss mindre på samme fart. Progressive økter vil også bidra stort, men de kan fort bli harde, så man orker ikke altfor hyppige av dem.

 

Forslag til økter for løpsøkonomien:

 

Kortintervall med trappedrill med GTI torsdager!

4-6 stigningsløp etter en langtur (8-25km)

Motbakkeintervaller (under terskel).

 

Hilsen Trener`n

 

 

 

 

 

 

%d bloggere like this:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close