Idrettshallen stengt – Sandneshallen åpen

 Siste: Treningen torsdag (denne uke) starter i Sandneshallen fra kl 1915.

Etter 2 tilvenningsøkter i nye Sandneshallen på Sandved, var GTI igår tirsdag igang for fullt med fellestreningen mot sesongen 2012

Det var mange på trening (20), mange smil

Trenerne registrerte løpestil i mange varianter, og i motsetning til slik det har vært på GTI trening de vel 20år vi har holdt det gående, ble det i flere tilfeller registrert forbedring når det kommer til korrekt gjennomføring av en intervalløkt

 

Programmet:

Løpere med best basisgrunnlag skal i løpet av de neste 4 uker løpe 6×2000, gjelder «proffene» som gjerne har 2 økter daglig, eller mer enn 120km i uka

Med mer vanlig treningsbakgrunn var opplegget å løpe 3×2000, 1×1200, 1×800, senere øke til 4×2000, 1×1200, 1×800

 

Gjennomføring:

De første gangene man løper innendørs, får leggene noe helt ualminnelig mye juling. Har man gradvis tilpasset rundbaneløping gjennom ukers forsiktighet er problemer ikke eksisterende. Men det er bare å ta på seg helt lette intervallsko, eller enda verre piggsko og i tillegg løpe med dem en hel treningsøkt, da er det nesten garantert det kan gå galt. Likevel, noen velger å lytte intenst til trenernes anbefalinger og da har dette en tendens til å gå godt

Det var utstyr og tilvenning. Når det så kommer til intervallarbeidet:

For noen ble valget her noe midt i mellom ekstremøkta og den litt enklere. Engasjement og pågangsmot var uansett upåklagelig, vi vil si nær samtlige gjennomførte mer enn plan.

Samtidig registrerte vi Johannes i hallens tekniske område i motsatt ende fikk til ikke bare rotering i ringen slik man ser på TV men i tillegg så det ut til at kastet lignet på et kast mange meter lengre enn persen. Men det ble ikke målt, diskos-skiva kommer ikke lengre enn 6-7m før den havner i veggen uten fare forøvrig for andre som  trener, bygg, anlegg osv. Hallen er bare konge uansett hva man ønsker å bli flink til i friidrett.

Håvard, Johannes nr 2 , Ragnar, Kari-Anne og Ørjan var blant dem vi registrerte med ualminnelig godt steg for langdistanse. Når løpesteget blir så forskjellig er det gjerne måten man lærte å løpe på i barneskolen som bestemmer den individuelle motorikk. Når man løper langintervall er noe av hensikten å løpe så sakte at det kan gis rom for å prøve ut et justert bevegelsesmønster. Kaver man på – gjerne til og med over syregrensen – syns man luften ble tung å puste i, man titter i taket eller 1m foran seg, ofte går gjerne skuldrene litt oppover, armer har slettes ikke en naturlig sirkelpendling, det kan mange ganger se ut som at det bare er med bena man løper

Det skinner gjennom at noen opp gjennom årene har løpt bakker som om det var fjellklatring vi holder på med, mens noen og spesielt de yngste fort har funnet ut at ved å legge om i måten å trene bakkeløp gir rask uttelling. Fra å løpe hele motbakken fra bunn av lia til øverst på toppen og gjerne i tillegg ta tiden hver gang, så er det også mulig å ikke se på klokka i det hele tatt, gjøre bakken 90% kortere enn hva vi tidligere er vant med, gjerne også finne en vinkel på bakken som passer løpere, ikke skøyteløpere og derved heller kunne løpe bakkene raskt, ja til og med få litt «luft under vingene», ja da er det man flyr opp den lette motbakken, og da er det man (uten man egentlig aner det) har oppnådd flere ting:

1) Man har blitt tvunget løfte helen fra bakken, eller mer riktig istedet for at hele fotlabben tar imot kroppsvekten, så løftes man videre kun med «framlabben»

2) Man har blitt tvunget løfte knærne høyere enn når man subber i vei som maratonløper

3) Hvis man i tillegg kontrollerer egen klokke og sjekker om de 12×150 meter som i oppstarten gikk på 32 sekunder, etterhvert går like uanstrengt på 27 sekunder, javel så har man fått ordnet noe av det viktigste for å bli god til å løpe, men er blitt spenstigere i frasparket, og etter noen ukers tålmodig prøving ser man med egne øyne at pulsen jammen er den samme endatil det gikk flere sekunder fortere

De 4 nevnte ovenfor er blant dem vi vet har et bevisst forhold til å løpe lette motbakker i ekstremfart, tilsynelatende uanstrengt. Dette er også noe av grunnen til de fremganger noen løpere oppnår fort, mens andre gjerne bruker lengre tid, fordi man gjerne har mindre fantasi i måten å utføre treningen

Vi har nettopp begynnt, dette blir moro!

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere liker dette:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close