Mads

I Glatrimmen begynner man i gå gruppa, noen syns det holder å rusle sammen en times tid, prate litt mens man spaserer, helst finne en ny rute

Er man veldig ung, er det nesten umulig å greie å bare gå….en hel time. Javel, neste step heter å jogge, man er allerede i Glatrimmens gruppe 2 eller 3 hvor man jogger, men hvor det rett som det er legges inn korte eller lange pauser. Når man deler opp en aktivitet med pauser, er det ikke feil å kalle treningen for intervall trening

Er man veldig ung så avanserer man så fort oppover i systemet i Glatrimmen at vips så er man forbi både nivå 5 og 6. Man møtes mandag og onsdag i Glatrimmen, og tar man seg selv virkelig i nakken og peiser på med en økt også i weekenden, javel da har man 3 økter pr uke – og man er like flink som en gjennomsnitts mosjonist i Norge

Og, da var det at det ble litt kjekt dette her. Ihvertfall hvis man brukte litt fantasi, og svingte av sin faste rute. Som f.eks når man løp rundt Mosvannet, lot klokke være klokke og istedet sjekket opp Vålandsskogen hvor det faktisk går noen aldeles utmerkede stier på tvers gjennom skogen. Her er det mulig å gjemme seg bort hvis man ønsket finne ut hvor mange steg det var mulig å løpe hvor man tar imot helt fremme på tåspissen – les: hvor man faktisk ikke jogger, men man løper….

Eller, når man rundt Stokkavannet var ferdig over 1.kneiken i Siddisløpet, at man istedet for å tulle videre der man har jogget 100 ganger tidligere, heller tok rett frem fra bunn av nedoverbakken og tok turen opp til Missisippi aktivitetssenter og et par hundre meter til. Hva åpenbarer seg da? Jo, byens kanskje mest ypperlige parsell for å løpe lette kort intervaller med underlag som vil være som medisin for hardt belastete føtter, som takket være vår elendige fantasi må tåle at 3 ganger kroppsvekten skal taes imot, på omtrent akkurat samme punkt i vår legg muskulatur. Ikke rart man får belastningsskader?

Men hallo, fysioterapeutene trenger enda mer kunder, så dette bare fortsetter vi med: å løpe nøyaktig samme turen på hver økt, de samme smellene inn mot en sår, øm, trett muskulatur. Om det er litt vondt gjør jo ikke noe, for jeg selv er jo overmenneske

Da Mads (21) kom på GTI treningen innendørs 1.gangen, kunne han knapt jogge en runde (200m) før det vel egentlig passet bedre å ta pause. Men Mads har vært me oss en tid nå. Han kommer på treningen hver gang. Hvis det som igår stod på programmet: 8×1000 med 1 min pause – dvs. den av alle treningstyper for løpere som anses som obligatorisk å gjøre for å bli god (som forøvrig GTI hadde på plakaten for første gang ?? denne vinteren) ja vel så løp Mads sine 1000 metere 2.hver gang. Dvs. Mads greidde 4×1000. Treneren formanet at når treningsplan tilsier trening bare 2 ganger i uka, javel da er du fint nødt å trene knallhardt de 2 gangene du trener.

Også dette hjelper.

Og hva sier Mads: dette e kjempekjekt, men det e pyton å gjøre det alene, sånn e det bare….

Det viktigste er ikke hvordan man trener, men at man trener    

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere liker dette:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close